| يكي از آموزه هاي قرآن كريم در جهت روي آوردن به وقف،نشان دادن راه در هنگام ترديدهاست. همواره در زندگي انسان تعارضي وجود
دارد كه در تعارض منافع فردي با مصالح عاليه عمومي، كدام را بايد انتخاب
كرد. رفاه بيشتر و غيرقابل نهايت براي فرزندان، با توجه به جامعه و
نيازهايش؟ زيرا رفاه خانواده و دادن امكانات به آنان محدوديت ندارد. گاهي
اين دادن ها به شكلي است كه گويا فرزندان با شكل طلبكارانه اي از پدر و
همسر توقع دارند و گويي اين وظيفه پدر يا شوهر است كه هر چه دارد و ندارد
به آنان بدهد و ديگران را درنظر بگيرد. يكي از دستورات اخلاقي قرآن براي فائق آمدن به اين وسوسه ها و دفع نگراني ها كه اگر وقفكنم چه مي شود و آينده خود و خانواده ام در برابر پيشامدهاي احتمالي چه خواهد شد؟ اولاً غلبه بر اين وسوسه ها و شيطاني دانستن وعده به فقر (بقره /268) است. و ثانياً اميدوار كردن و التيام دادن و پاسخ به نگراني است كه نترسيد و اگر پيش بيني معقول انجام داديد ديگر نبايد در كار خير شك و ترديدكنيد و اگر صدقه جاريه اي داديد خدا شما را بي نياز مي كند: و ان خفتم عيله فسوف يغنيكم الله من فضله ان شاء ان الله عليم حكيم (توبه /28)و اگر از فقر مي ترسيد، پس زود باشد كه خدا شما را از كرم خويش توانگر كند. گاهدر ضمير انسان وسوسه مي شود كه « كاري كه مي خواهيم انجام دهيم، چه فايده اي دارد و چه كسي به آن پاداش مي دهد و چه تضميني براي ارج نهادن آن وجود دارد» كه در اين جا قرآن كريم به ميدان مي آيد و مي گويد: « ما پاداش كارهاي شايسته شما را تباه نمي كنيم: « ان الذين آمنوا و عملوالصالحات انا لانضيع اجر من احسن عملا» ( كهف 30). جمع آموري اموال و ثروت اندوزي حرام است. مسلمان بايستي اموال خويش را در راه خدا و در مسير بهره مندي بندگان خدا به كار اندازد. اموال در حيات اقتصادي جامعه بسان خون در شريان هاي بدن است. بنابراين اگر از گردونه معاملات و صدقات بيرون رود، فساد اجتماعي برجاي مي گذارد. انباشته كردن و گنج درست كردن و در قبر و كنار مرده گذاشتن عمل مذمومي است: « يا ايها الذين آمنوا ان كثيراً من الاحبار والرهبان لياكلون اموال الناس بالباطل و يصدون عن سبيل الله و الذين يكنزونالذهب و الفضه و لا ينفقونها في سبيل الله فبشرهم بعذاب اليم (توبه /34). بخليكي از صفاتي مي باشد كه هم ناپسند بوده و هم با توسعه اجتماعي و فرهنگي منافات دارد. قرآن كريم درباره كساني كه بخيل بوده و بخل مي ورزند، مي فرمايد: « اينان كساني اند كه ديگران را هم به اين فعل قبيح فرا مي خوانند.» در جاي ديگر در مذمت بخل و فرار از انفاقات مي فرمايد: « الذين يبخلون و يامرون الناس بالبخل و يكتمون ما آتاهم الله من فضله و اعتدنا للكافرين عذاباً مهينا (نساء /37) همان كساني كه بخل مي ورزند و مردم را به بخل وا مي دارند و آنچه را خداوند از فضل خويش بدانها ارزاني داشته پوشيده مي دارند و براي كافران عذابي خوار كنند آماده كرده ايم. يا مي فرمايد: « و لا يحسبن الذين يبخلون بما آتاهم الله من فضله هو خيرا لهم بل هو شر لهم سيطوفون ما بخلوا به يوم القيامه و لله ميراث السماوات و الارض و الله بما تعملون خبير» ( آل عمران /180) و كساني كه به آنچه خدا ازفضل خود به آنان عطا كرده است بخل مي ورزند هرگز تصور نكنند كه آن ( بخل) براي آنان خوب است بلكه برايشان بد است. به زودي آنچه به آن بخل ورزيده انددر روز قيامت طوق گردنشان مي شود. ميراث آسمان ها و زمين از آن خداست و خدا به آنچه مي كنيد آگاه است. از سوي ديگر براي غلبه وسوسه از راه تشويق به نيكي پاداش حسنه را به ده برابر مي رساند و مي فرمايد: « من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسيئته فلايجزي الا مثلها و هم لا يظلمون» (انعام /160) هر كس كار نيكي بياورد ده برابر پاداش خواهد داشت. و هر كس كار بدي بياورد جز مانند آن كيفر نيابد و بر آنان ستم نرود. در سخني ديگر درباره احسان در اين دنيا و در برابر برتري هاي جهان آخرت تأكيد مي شود: « للذين احسنوا في هذه الدنيا حسنه و لدار الاخره خير و لنعم دار المتقين» (نحل /30) باز مي فرمايد: « من جاء بالحسنه فله خير منها و هم من فزع يومئذ آمنون» (نمل /89) هر كس نيكي به ميان آورد، پاداشي بهتر از آن خواهد داشت و آنان از هراس آن روز ايمن اند. از آنجا كه دغدغه ها فراوان ميشود تأكيدهاي قرآن هم فراوان مي شود و در جايي ديگر مي فرمايد: « و من يفترق حسنه نزد له حسنا ان الله غفور شكور» ( شوري/23) و هر كس نيكي به جايآورد. براي او ثواب است. منبع:ستاد خبري روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه برچسبها: |