| الوقف(م 37843 - ح 1) - (وسائل الشيعه ج 6 ص 292)عنهشام بن سالم عن ابيعبدالله (ع) قال: ليس يتبع الرجل بعد موته من الأجر
الا ثلاث خصال: صدقة اجراها في حياته فهي تجري بعد موته و سنة هدي سنها فهييعمل بها بعد موته او ولد صالح يدعو له.به نقل از هشام بن سالم از
امام صادق (ع) پس از مرگ آدمي چيزي (از زندگي) بدنبال نميرود بجز سه خصلت:صدقهاي كه خود در مال زندگي آنرا جاري كرده و پس از مرگش نيز جاري ادامه مطلب برچسبها: چكيدهبسم الله الرحمن الرحيمسخن در مباني وقف بارويكردي به شناخت
جايگاه و اهميت و بستر تشويق ها و جهت گيري ها درقرآن كريم است. اينكه
انسان از بهترين اموال خود بخشي را براي ديگران اختصاص دهد و چنين روشي
نهادينه شود، و قرآن بگونه اي به اين ارزش انساني هدايت كرده، موضوع بررسي
اين مقاله است. هدف اين مقاله، نشان دادن مجموعه پيام هايي است كه در جهت
مفهوم سازي و تشويق به وقف و ساخت و ساز آ ادامه مطلب برچسبها: شرع مقدس اسلام و وقف شرع اسلام سنت وقف را پذيرفته و براي تشويق مردم به آن روايات و
حديثهاي متعددي داريم و ثوابهاي فراواني براي كساني كه به انجام آن همت
بگمارند وعده داده شده است. البته در اكثر قريب به اتفاق اين احاديث لفظ
وقف به كار برده نشده است. يكي از آن احاديث حديث «صدقهي جاريه» است
كه در جواهر((1)مي فرمايد: در مسالك است و از تذكره نيز حكايت شده و در
مهذبالبارع و تنقيح هم ادامه مطلب برچسبها: (فأما من أعطي واتقي وصدق بالحسني فسنيسره لليسري)(1).«اما آن كه (حق خدا را) داد و پروا داشت و پادش نيكوتر را تصديق كرد، به زودي راه آساني پيش پاي او خواهيم گذاشت.»22322-قال رسول الله (صلي الله عليه وآله) - لرجل مر عليه وهو يغرس غرسا في حائطله -: ألا أدلك علي غرس أثبت أصلا وأسرع إيناعا وأطيب ثمرا وأنقي؟ قال:
بلي فداك أبي وامي يا رسول الله. فقال: إذا أصبحت وأمسيت فقل: " سبحان اللهوالحمد لله ول ادامه مطلب برچسبها: چكيدهقرآن، خلاصه ي كتاب هاي الهي است كه خدا بر انبياء و اوليايش
فرستاده است. هيچ علم ربّاني و مسأله ي الهي و برنامه ي زندگي و راه معرفت،با اصل و فرع و جزئياتش، در كتابي نيست؛ مگر در قرآن كريم. قرآن كريم
سرشار از معارفي بلند و عميق در همه ي مسائلي است كه بشر براي پيمودن راه
سعادت به آن نياز دارد. مخاطبان قرآن همه ي مردم هستند و مطالب آن براي همهقابل فهم و درك است امّا ظرفيّت انسا ادامه مطلب برچسبها: وقف قرآن از ديدگاه فقهي
لفظ مصحف و قرآن، شامل كل كتاب آسماني است، اما از نظر عرف، مقداري از كتاب آسماني، همچون حزب يا يك برگه يا مقداري از سوره، مصحف يا قرآن ناميده مي شوند. در خصوص وقف قرآن از ديدگاه فقهي، از دو زاويه ذيل مي توان بحث نمود:
الف) موقوفه واقع شدن قرآن
در اين فرض كه رايج ترين نوع وقف قرآن است، قرآنبا اهدافي نظير تلاوت، آموزش و. .. براي مكان هايي چون مسجد، حسينيه، حرم و مشابه آن ه ادامه مطلب برچسبها: پيامبر (ص) به عنوان نخستين معلم قرآن، آيات الهي را بر مردم مي خوانده و مؤمنان به تلاوت ايشان گوش جان فرا مي دادند. حضرت در همه جهات، از جمله از جهت «تعليم قرآن» اسوه حسنه بودند و در زمينه تعليم كتاب و حكمت روشي حكيمانه داشتند. پس از ايشان نيز امامان معصوم (ع) به طور كلي شوه زندگي كردن با قرآن را تعليم مي دادند و قرآن را به عنوان بخشي از زندگي و يا متن زندگي اهل آن مطرح مي كردند، به طور ادامه مطلب برچسبها: «لكل وجهه هو موليها فاستبقوا الخيرات اينما تكونوا يات بكم الله جميعا«؛ «هر كس را راهي است به سوي حق (يا قبله اي است در دين خود) كه بدان راه يابد و به آن قبله روي آورد؛پس بشتابيد به سوي خيرات كه هر كجا باشيد، همه ي شما را خداوند به عرصه ي محشر خواهد آورد.«، (سوره بقره،آيه 148)در خصوص قسمت اوّل در كتب تفاسير نظريّات چندي بيان شده؛ از جمله اين كه هر كس مطابق نيّت و انديشه ي خو ادامه مطلب برچسبها: «تنالوا البرّ حتي تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شيء فان الله به عليم«؛ «هرگز بر نيكوكاري يا مقام عالي نخواهيد رسيد، مگر آن كه قسمتي از آن چه را دوست مي داريد انفاق كنيد و هر آن چه ببخشيد، خداوند از آن آگاه است.«؛ (آل عمران،آيه92) زمخشري گفته:گذشتگان هر چيز را كه دوست مي داشتند، خاص خداوند مي كردند و در راه او مي بخشيدند.مفسران در تفسير معناي كلمه ي «برّ»نظريّا ادامه مطلب برچسبها: «ليس البرّ ان تولوا وجوهكم قبل المشرق و المغرب و لكن البرّ من آمن بالله و اليوم الاخر و الملائكه و الكتاب و النبييّن و آتي المال علي حبه ذوي القربي و اليتامي و المساكين و ابن السبيل و السائلين و في الرقاب و اقام الصلوه و آتي الزكوه الموفون بعهدهم اذات عاهدوا و الصابرين في الباساء و الضراء و حين الباس اولئك الذين صدقوا و اولئك هم المتقون«؛ «نيكي فقط به اين نيست كه صورت خود را به س صفحه بعدي ادامه مطلب برچسبها: |