| وقف قرآن از ديدگاه فقهي لفظ مصحف و قرآن، شامل كل كتاب آسماني است، اما از نظر عرف، مقداري از كتاب آسماني، همچون حزب يا يك برگه يا مقداري از سوره، مصحف يا قرآن ناميده مي شوند. الف) موقوفه واقع شدن قرآن در اين فرض كه رايج ترين نوع وقف قرآن است، قرآنبا اهدافي نظير تلاوت، آموزش و. .. براي مكان هايي چون مسجد، حسينيه، حرم و مشابه آن ها وقف مي شود، به عبارتي، مسجد و موارد مشابه موقوف عليه هستند كه قرآن وقف آن ها شده است، از سويي، فقهاي شيعه به ماليت و جواز وقف قرآن تصريح نموده اند، چنان كه مامقاني گفته است: «آيا نمي بيني كه وقف قرآن و وصيت به آن صحيح است و اين كه قرآن به ارث برده مي شود و اين كه به حكم فتاوي اصحاب و نصوص ايشان به عنوان حبوه به فرزند بزرگ تر مي رسد؟! و از آنچه ما گفتيم، آشكار مي شود كه چنانچه غاصبي قرآن را غصب نموده و آن را تلف نمايد، ضامن قيمت نوشته هاي آن خواهد بود، نه برگ و دو جلد و غير از نوشته هاي آن». چنان كه گذشت، دانشمندان شيعه به جواز وقف تورات و انجيل از سوي پيروان آن ها باور دارند. ب) موقوف عليه واقع شدن قرآن بر اساس اين فرض، اگر مالي جهت قرآن، (آموزش، چاپ، قرائت و... ) وقف شود، مال ياد شده موقوفه است و قرآن موقوف عليه. اين نوع وقف از نظر فقه شيعه منعي ندارد، تنها پينوشتها: 1-عضو هيئت علمي و استاديار دانشگاه شيراز منابع: نشريه علوم و معارف قرآن كريم، شماره 5. پايگاه جامع اهل بيت برچسبها: |