| رهبر معظم انقلاب در جريان سفر به خراسان شمالي اين پرسشها را مطرح كردند كه چرا فرهنگ كار جمعي در ايران ضعيف است؟ چرا در روابط اجتماعي، حقوق متقابل رعايت نميشود؟ و…جزيي از بيست سوالي است كه مقام معظم رهبري در تغييرات بوجود آمده در سبك زندگي مردم ايران به آن اشاره فرمودند و بر آسيب شناسي دقيق در زمينه تاكيد فرمودند. سوالات ديگري چون،چرا در برخي مناطق، طلاق زياد شده است؟ چرا در فرهنگ رانندگي انضباط لازم رعايت نميشود؟ الزامات آپارتمان نشيني چيست آيا رعايت ميشود؟و الگوي تفريح سالم كدام است؟ آيا در معاشرتهاي روزانه، هميشه به هم راست مي گوييم؟ دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟ علت برخي پرخاش گري ها و نابردباريها در روابط اجتماعي چيست؟ طراحي لباسها و معماري شهرها چقدر منطقي و عقلاني است؟ آيا حقوق افراد در رسانه ها و در اينترنت رعايت ميشود؟ علت بروز بيماري خطرناك قانون گريزي در برخي افراد و بعضي بخش؟ها چيست؟ چقدر وجدان كاري و انضباط اجتماعي داريم؟ توجه به كيفيت در توليدات داخلي چقدر است؟ چرا برخي حرفها و ايده هاي خوب در حد حرف و رؤيا باقي ميماند؟ ساعات كار مفيد در دستگاهها چرا كم است؟ چه كنيم ريشه ربا قطع شود؟ آيا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانوادهها بطور كامل رعايت مي شود؟ چرا مصرف گرايي، براي برخي افتخار شده است؟ و چه كنيم تا زن هم كرامت و عزت خانوادگياش حفظ شود و هم بتواند وظايف اجتماعي خود را انجام دهد؟ از ديگر سوالات اساسي است كه با مطرح شدنش،كارشناسان و مسوولين برآن شدهاند تا براي مقابله با چنين ضد ارزش هايي كه در زندگي مردم ايران بصورت نادرست رواج يافته سر فصلي جديد باز كنند. تقويت سبك زندگي ايراني اسلامي در دنياي امروز اين ضرورت را ايجاب ميكند كه راه و روش اين زندگي در دستور كار نخبگان حوزه و دانشگاه قرار گيرد و با توصيفي از وضع موجود، ضعف ها و اشكالات براي پيدا شدن يك راهكارها، تبيين و در اولويت كاري قرار گيرد. از آنجايي كه فرهنگ غرب به خاطر ابزارهاي ارتباطي و رفت و آمدهاي فراوان به كشورها،در جزييات زندگي ما نفوذ كرده و سبك زندگي ايراني را در معرض آسيب قرار داده لذا چنانچه آسيب شناسي به موقع و دقيقي در اين زمينه صورت نگيرد نخواهيم توانست به سبك زندگي اصيل اسلامي و ايراني دست پيدا كنيم. مشخص كردن نقاط آسيب پذير توسط افراد خبره و نخبه در جامعه و بررسي اشكالات در قسمتهايي كه مروج سبك زندگي غربي به صورت ناخواسته يا خواسته شده و آداب و سنتهاي رفتاري و تعاملات انساني را هدف قرار داده اين تأكيد را به وجود ميآورد كه بايد بر اساس فرمايشهاي مقام معظم رهبري چاره جويي در مورد رفتارهاي كنوني متناسب با نشاط و استعداد جوانان شكل گيرد. حذف برخي از منازعات در سطح كلان و وانعكاس نيافتن آن در جامعه كه ميتواند باز خورد نامناسبي در افكار عمومي داشته باشد اولين گامي است كه ميتواند از سوي مسوولين به عنوان يكي از الگوهاي مناسب در جامعه بروز نمايد.بر اين مبنا دستگاههاي مرتبط با فرهنگ و توسعه تعليم نيز با توجه به نقش خود، وظيفه دارند با هنجارسازي ارزش هاي ايراني، فرهنگي را مطابق با سبك ايراني اسلامي جامعه فراگير نمايند و اين بيانات را در حد شعار و حرف باقي نگذارند. در پي سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر ارائه شيوهاي باعنوان سبك زندگي ايراني برخي از دست اندركاران امر فرهنگ و فرهنگ سازي همچون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ورود به اين ميدان خبر دادند و اطلاع رساني در اين بخش را يكي از ضروريات اصلاح ناهنجاريهاي اخير در جامعه عنوان كردند. دكتر عماد افروغ در همين زمينه گفت: اگر بدون آنكه به لايههاي زيرين سبك زندگي توجه كنيم و مستقيم به سراغ اصل آن برويم، دچار تفسيرهاي افراط و تفريطي ميشويم.تحولات بايد در جهانبيني باشد و پس از آن، خود راهش را در سبك زندگي باز ميكند. حجت الاسلام سيد محمد واعظ موسوي يكي از اعضاي مجلس خبرگان براساس بيانات رهبري از مسوولان به عنوان الگوهاي جامعه ياد كرد و از آنان خواست در رفتار و مسلك خود مروج سبك زندگي اسلامي ايراني باشند. حجت الاسلام شهاب مرادي يكي از روحانيون كشور كه سخنان وي در ميان جوانان توانسته جايي براي خود باز كندنيز تأكيد كرده براي اصلاح سبك زندگي نبايد به دنبال كل بناي فرهنگ برويم بلكه بايد آجرهايش را دانه دانه اصلاح كنيم و چنانچه هر گوشهاش اصلاح شود كم كم همه چيزش اصلاح مي شود. وي خواستارترويج فرهنگ سادگي و همين طور تقويت احساس ارزشمند بودن در افراد شد و با هشدار نسبت به اين كه بايد حواسمان باشد كه اصلاح سبك زندگي به سمت شعاري شدن نرود يادآورشد كه رهبري در نامگذاري هرسال در كشور به دنبال ايجاد سبك زندگي ايراني اسلامي بوده لذا نخبگان كشور بايد بر لزوم توجه به اين بيانات دور هم جمع شوند و يك سبك را براي جامعه بسازند. وي سبك زندگي را مرتبط با مجموعهاي از عوامل تعيين كننده و نمايان كه خود را در زندگي نشان ميدهد عنوان ميكند و عقيده دارد كه سبك زندگي در اثر تحولات اقتصادي اجتماعي و فرهنگي در حد گريز ناپذيري تغيير ميكند. اما نميتوانيم انتظار داشته باشيم در قرن ۲۱ و با تكنوژي كه به سمت جامعه آمده و فراگير شده سبك زندگي انسان ايراني مثل يك قرن گذشته باشد.اما مهم است كه بدانيم در اين تغيير و تحولات ناگزير، آيا خط سير و روند تعريف شدهاي براي ما وجود دارد؟، يا اين كه جامعه و فرهنگ ايراني كه با مجموعه مسايلي كه زندگي روزمره را رقم ميزند به دست جريان پر شتاب و قدرتمندي سپرده شده كه به شكل فرهنگ،خود را به ما القا كرده و ما را با خودش ميبرد؟ با بيان اين كه در دنياي امروز مجبور به استفاده از اتومبيل،هواپيما؛وفن آوري ارتباطاتي هستيم خاطرنشان كرد: سوال اساسي اينجاست كه بهره مندي از اين فن آوري ها به اين معنا است كه فرهنگي را كه مربوط به مجموعه اي از بخش معنوي و ارزشي فرهنگ ما است از دست داده شود و همان فرهنگي كه تكنولوژي را براي ما به همراه داشته است؟ وي در ادامه مي گويد:قطعاً اگر با برنامه و تعريف مشخص از ميزان استفاده از داده ها و پديده هاي مدرن عمل نكنيم و پيش بيني دقيقي، براي سازگار كردن خود با پديدههاي مدرن دنياي امروز نداشته باشيم هويت خود را از دست خواهيم داد. مدرس دانشگاه در باره چاره حل تحولات ناخواسته در مورد تغيير سبك زندگي يادآورشد:چاره اين است كه به جاي اين كه بصورت منفعل در مورد مسايلي كه ناگزير از پذيرش آنها هستيم وارد شويم به آن به عنوان اقتضاهاي زندگي نگاه كنيم و با در نظر گرفتن جوانب اين الزامات را بپذيريم. وي با اشاره به اينكه استفاده از اينترنت يكي از ضرورتهاي زندگي است اما نبايد برخورد از نوع منفي و سلبي با آن داشته باشيم،گفت: يكي از راهكارهاي مناسب براي رسيدن به سبك زندگي مناسب برخورد اثباتي با پديدهها است. طيبه ميرزا اسكندري در ادامه در مورد بروز رفتارهايي چون دروغ گويي، پرخاشگري و تغيير در پوشش در جامعه كه مناسب با سبك ايراني نيست ميگويد: تغيير در نوع پوشيدن لباس كه ما را از فرهنگ اصيل ايراني جدا كرده به اين دليل است كه نتوانستيم مسايل دنياي جديد را به صورت تدبير شده و در چارچوب ارزش ها به جوانان به عنوان كساني كه نوع گرا و به دنبال اطلاعات تازه است منتقل كنيم و با بدون پاسخ گذاشتن آنها هم اكنون شاهد تأثير پذيري اين قشر از دنياي بيرون هستيم. وي در مورد بروز پديده ناهنجاري چون دروغگويي در جامعه نيز مي افزايد:در مسايل رفتاري و ضعف هايي چون دروغ گويي نتوانستيم در عمل با تكيه بر ارزشهاي ديني كه بزرگانمان فرمودند به صورت عملياتي وارد عمل شويم. مدرس دانشگاه در ادامه تأكيد كرد: البته خيلي از رفتارهاي اجتماعي از بالا به پايين است و اگر مسوولين ما در تعاملات خود ارزش هاي خوب ودرست ،مثل راستگويي را منعكس كنند طبيعتاً مردمي كه در بدنه جامعه هستند با الگو برداري از آنها به اين نتيجه خواهند رسيد كه بدون هيچ مشكلي ميتوانند راستگو باشند اما اگر در چشم مردم ،رفتارها و تعاملات نادرستي صورت بگيرد بدنه جامعه هم نمي تواند در عمل معتقد به اين ارزشها باشد. در اين عرصه اگر قرار است ورود پيدا كنيم، بايد همه مراكز فرهنگي با هماهنگي به برنامه ريزي و برنامه سازي بپردازند.عرصه سينما و تلويزيون بيشترين نقش را ميتواند داشته باشد.در اين عرصه گرچه فيلمهايي ساخته شده اما مافي نيست.يك حبه قند را ميتوان يكي از آنها دانست و يا اگر به سالهاي گذشته بازگرديم سريال پدر سالار نيز در همين سبك ميگنجد.ر سانههاي مكتوب و غير مكتوب نيز وظايف خاص خود را دارند و در كنار آن نقش كتاب و آموزش در مدارس هم از ديگر مواردي است كه ميتواند به طور مستقيم بر روي فرزندان كشوذ تاثير گذار باشد. در هر صورت اين اقدام نيازمند كار كارشناسي است و اگر قرار است مقطعي در اين زمينه كاري صورت گيرد كاربردي نخواهد بود چون بر بازگشت به سبك زندگي خودمان بايد زمان طولاني را صرف كنيم. برچسبها: |